середу, 26 лютого 2014 р.

Комплексно-методичне забезпечення навчально-виробничого процесу

Методичні комісії ПТНЗ планують і проводять роботу з комплексно-методичного забезпечення навчально-виробничого процесу засобами навчання, розробки методичних рекомендацій з ефективного використання дидактичних матеріалів, створення необхідних засобів навчання тощо.
Майстер виробничого навчання при складанні плану самостійної методичної роботи на навчальний рік повинен передбачити планування і виконання роботи з оновлення і поповнення комплексного методичного забезпечення професії, зокрема:
-        розробка і виготовлення пристосувань і спеціальних інструментів для використання в процесі навчання,
-        виготовлення наочних посібників для уроків виробничогго навчання або для кабінету спецтехнології, і т. і.
Система навчально-методичної документації і засобів навчання вміщує:
-        навчальний план і програми;
-        кваліфікаційні характеристики на рівні кваліфікації, включаючи початковий та підвищений;
-        поурочно-тематичні плани;
-        переліки навчально-виробничих робіт;
-        переліки пробних кваліфікаційних робіт (під розряди, класи, категорії);
-        переліки обладнання (під розряди, класи, категорії);
-        критерії оцінювання;
-        комплексні кваліфікаційні завдання (практична частина);
-        нормативи оснащення навчальних майстерень (лабораторій, полігонів);
-        підручники, навчальні посібники для учнів;
-        посібники з методики викладання предмета (професії): особисті методики, методичні розробки, методичні рекомендації з найбільш важливих тем;
-        довідники;
-        інструкційно-технологічну документацію, дидактичні матеріали;
-        плакати, діаграми, динамічні плакати і посібники;
-        наочні посібники: макети, моделі, муляжі, розрізи; натуральні зразки;
демонстраційне обладнання (прилади) і обладнання для проведення лабораторно-практичних робіт;
-        аудіовізуальні засоби навчання: кінофільми, діафільми, комплекти діапозитивів, транспарантів, магнітних записів, відеозаписів;
-        тренажери, тренувальні пристрої, пристрої програмованого навчання і дидактичні матеріали до них;
-        тощо.
Комплексне методичне забезпечення (КМЗ) предмета залежить від змісту навчального матеріалу; при цьому важливо визначити доцільність використання кожного засобу навчання, що входить в систему. Щоб виключити дублювання, необхідно, щоб наявні засоби навчання взаємно доповнювали один одного. 


це розробка і створення оптимальної системи навчально-методичної документації і засобів навчання з предметів (професій).

Система (комплекс) навчально-методичної документації і засобів навчання з предмета (професії) вміщує в себе:
1.Навчальну документацію:
         а). навчальний план;   
         б). навчальну програму;
         в). перспективно-тематичний (поурочно-тематичний план);
         г). план уроку і т.
2.Засоби для учнів:
         а). довідник;     
         б). креслення і т. і;
         в). керівництво для виконання практичних робіт;
         г). комплекти інструкційно-технологічної документації і т.і
3.Дидактичні засоби на урок:
         а). наочні посібники:  
               - натуральні (обладнання, інструменти, матеріали, зразки продукції)
               - образотворчі (плакати, таблиці, фотографії, малюнки і т.п.; моделі,
                   муляжі; макети);
         б). технічні засоби навчання
         в). екранні посібники (навчальне кіно, діафільми, діапозитиви,
               транспаранти (для кодоскопу), фазограми (накладання транспарантів);
         г). дидактичні матеріали для роботи учнів (картки-завдання, оглядово-
               повторювальні таблиці – для домашніх завдань, матеріали на друкованій основі і т. і.)
         д). засоби для контролю знань та вмінь учнів;
         е). звукозапис.
4.Навчальне обладнання для виконання навчально-виробничих і
  лабораторно-практичних робіт.

5.Засоби для майстра виробничого навчання:
         а). власна методика;             
         б). методичні розробки по темах;
в). методичні рекомендації; 
г). рекомендації по інтенсифікації навчального процесу;
д). інформаційні матеріали про  передовий педагогічний і виробничий                     досвід, інноваційні виробничі технології тощо;
е). професійні періодичні видання.                             

1. Вивчення навчальної програми з предмета.
Вихідним документом для розробки КМЗ предмета є навчальна програма, що визначає зміст навчання у відповідності до сучасних вимог підготовки кваліфікованих кадрів.
2. Проектування оптимального набору засобів навчання.
Здійснюється шляхом розробки паспортів КМЗ предметів (професій).
Для повного і якісного вивчення навчального матеріалу доцільно фіксувати наявну навчально-методичну документацію, навчальну, методичну літературу, засоби навчання і т. і у спеціальному документі – переліку комплексу засобів навчання (паспорті КМЗ). Даний документ дозволяє оцінити якість навчально-методичного забезпечення навчальних майстерень, лабораторій, як адміністрацією навчального закладу, так і безпосередньо викладачем (майстром виробничого навчання).
3. Підготовка до складання переліку комплексу засобів навчання.   
3.1.Проведення дидактичного аналізу змісту навчального матеріалу програми конкретного предмета і визначення переліку необхідних засобів навчання.
3.2. Визначення переліку наявних засобів навчання.
3.3. Визначення переліку засобів навчання, яких немає в наявності, але які необхідні для вивчення предмету.

         Для спрощення цієї роботи можна рекомендувати скласти наступну таблицю:

Таблиця  Відповідність засобів навчання і змісту навчального матеріалу:

№ п/п         Назва теми
(розділу, теми уроку)                                    Засоби навчання
                   Обладнання        Інструмент Матеріали Натуральні зразки       Моделі, макети, муляжі       Креслення Інструкційно-технологічні карти   Плакати, таблиці         Відеофільми       Діафільми, діапозитиви        Довідники  інше
                   +       +       +       +       +       +       –
=           +   –
=       –
=       +      


Заповнювати таблицю можна у довільній формі, наприклад:

„+”    є в наявності;                                  „=”    можна виготовити самостійно
„–„    немає в наявності;                           і т. і.

У паспорті майстерні та комплексного методичного забезпечення предмету (професії)
потрібно передбачити  перелік основних обов’язкових засобів навчання
(краще окремими сторінками)
п/п    Засоби навчання          Назва         К-сть          Примітка
1       2       3       4       5
         Література                  
         Підручники                          
         навчальні посібники                      
         методичні посібники                     
         дидактичні комплекти з предмету (професії)                    
         тощо                   
         Натуральні зразки:                       
                                     
         Моделі, макети, муляжі:                         
                                     
         Аудіовізуальні засоби:                           
         Кінофільми (назви)                        
         Діафільми (назви)                          
         Відеофільми (назви)                      
         і т. п.                   
                                     
         Базове програмне забезпечення навчального призначення:                        
                                     
         Технічна документація і навчальна література                          
         Перерахувати інструктивно-технологічні карти, довідники, креслення, підручники, посібники тощо.                   
                                     
                                              

 Навчальне обладнання і засоби навчання повинні забезпечувати:
-        виконання навчальної програми в повному обсязі;
-        формування необхідних навичок і вмінь у відповідності із змістом праці робітників відповідної професії і вимогам кваліфікаційних характеристик;
-        оптимальну організацію процесу навчання з урахуванням сучасного рівня розвитку науки, техніки, технології;
-        ефективне проведення інструктажів і контроль якості навчально-виробничих завдань, що виконуються учнями, слухачами;
 -    безпеку праці учнів, слухачів.

                  

Навчально-технічна документація
-        це документи (посібники), якими керується майстер при навчально-виробничому і технологічному процесах виготовлення виробів.

До навчально-технічної документації належать:
-        робочі креслення промислових виробів, що виготовляються в майстерні;
-        письмові інструкції;
-        технологічні документи.

Робочі креслення та інші види конструкторських документів і навчальній майстерні повинні відповідати ДЕРЖАВНИМ СТАНДАРТАМ.

Ескізні конструкторські документи призначені для разового використання.
        
         Демонстраційні великомасштабні робочі креслення та інша документація виконуються стійкими фарбами на пластику чи іншому матеріалі форматами 594х841 мм або 1189х841 мм  і служать ілюстративним матеріалом при інструктуванні.
         Креслення виготовляють розмірами 210х297 мм, 297х420 мм. Майстер допомагає учням читати креслення і схеми, пояснює нові, незрозумілі їм позначення.
        
         Письмові інструкції – навчальні інструкційно-технологічні документи є важливим дидактичним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів. В них наводиться перелік вправ, пропонуються способи і порядок їх виконання, вказуються об’єкти праці або завдання, поетапні робочі пози, інструмент, що застосовується, пристосування і матеріали. До інструкцій додаються робочі креслення або малюнки, поопераційні ескізи результатів праці і технічні вимоги. Письмові інструкції складаються у вигляді інструкційних та інструкційно-технологічних карт.
        
         Інструкційні карти на операцію або заняття сприяють запам’ятовуванню навчально - тренувальних вправ і інформації, отриманої учнями при інструктуванні. На вступному інструктажі майстер докладно розглядає ці карти і сам виконує по ним вправи. В подальшому вони використовуються як навчально-наочні посібники.

Форма інструкційної карти:
                    
№ п/п         Послідов
ність виконання вправ Інструктивні вказівки та пояснення        Ескізи        Обладнання         Інструмент Матеріали Примітка
                                               робочий     вимірювальний           
                                                                          


Інструкційно-технологічні карти  використовують при вивченні комплексних тем програми. В них відбиваються технологічна послідовність виготовлення деталей і складання, хід процесів. Такі карти сприяють закріпленню вмінь і навичок виконання технологічних операцій, розвитку технологічного мислення учнів.

Інструкційно-технологічні карти виготовляють за формою:

Інструкційно-технологічна карта

Креслення виробу                                             Виріб____________________________
(деталі)                                            Матеріал_________________________
                                                                  Розряд роботи____________________
                                                                  Норма часу          (учнівська)_______________________

№п/п Найменування переходів      Інструктивні вказівки  Ескізи по переходам         Обладнання        Інструмент Присто
сування      Час на пере
ходи, хв.
                                               робо
чий   вимірю
вальний              
                                                                          
Примітка. При складанні інструктивно-технологічних карт механічної обробки режими різання вказуються додатково.

         Текстові технологічні документи: маршрутна карта, операційна карта, специфікація технологічних процесів, технологічна інструкція, матеріальна відомість, відомість технологічної оснастки, інші документи.

         Графічні документи - карти ескізів і схем, ілюстрації процесу виготовлення виробу та його елементів.
         Технологічну розробку виготовлення конкретної деталі або виробів доцільно доручати декільком учням. Внаслідок цього виникає ряд варіантів, з яких в ході обговорення визначається найкращий.
         Креслення і технологічні документи, виконані учнями в процесі виробничого навчання, комплектуються, підлягають оцінюванню майстром.


Немає коментарів:

Дописати коментар