середу, 26 лютого 2014 р.

Методична розробка уроку «РУБАННЯ МЕТАЛУ»

План-конспект

ПРОФЕСІЯ: ,,Електромонтер з ремонту та   обслуговування   електрообладнання ,,
Тема: №2 Слюсарні роботи.
Тема уроку: 2-2 Рубання металу.
Навчально-виховна мета:
Навчальна мета:навчити учнів прийомам рубання металу.
Розвиваюча мета:розвивати навики самоконтролю.
Виховна мета:виховувати творче відношення до праці.
Матеріально-технічні засоби:рисувалка, металева лінійка, молоток, зубило, листовий метал, пруток.
Дидактичне оснащення:інструкційні карти, креслення, зразки виробів.
                                                Хід уроку
  I. Організаційна частина.
    1.Перевірка наявності учнів та їх готовності до виробничого навчання.
II.Вступний інструктаж.
  1.Повідомити тему уроку.
 2.Повідомити мету уроку.
 3.Перевірити знання учнів по пройденому матеріалу.
          I.Троє учнів працюють з карточками – завдання, а решта учнів відповідають усно.
           а. Що таке розмічання?
          б. Для чого служить розмічання?
          в. Де застосовують розмічання.
          г. Які бувають рисувалки?
         д. Для чого служить кернер?
         е. Скільки раз дозволяється проводити риски?
        є. Які ви знаєте способи розмічання?
       ж. ОП при розмічанні?
4. Пояснення нового матеріалу.
      а. Призначення.
      б. Інструменти та пристрої.
     в. Рубання металу в лещатах.
    г. Рубання прутка.
    д. ОП при рубанні.
5. Повідомити учням критерії оцінок і підвести підсумки вступного інструктажу.
Рубанням називається слюсарна операція, коли з поверхні заготовки видаляють зайвий шар металу, або розрубують заготовку на частини за допомогою зубила, крейцмейселя та молотка.
Операцію рубання застосовують у тих випадках, коли заготовку неможливо обробити на верстаку, або колирубання забеспечує найбільшу продуктивність праці в конкретних умовах виробництва.
Під час рубання застосовують такі основні інструменти: зубила слюсарні, ковальські, пневмозубила, крейцмейселі, канавочники, зубила для вирбування пройм.
Слюсарне зубило- стальний стержень виготовлений  з інструментальної вуглецевої, або легованої сталі( У7А,У8А, або 7ХФ, 8ХФ).
Зубило має три частини: робочу, середню та ударну.
Зубило виготовляють завдовжки 100, 125, 160, 200 мм, ширина робочої частини відповідно дорівнює 5, 10,16, 20 мм. Робочу частину зубила на довжині 03- 05мм загартовують і відпускають.
Крейцмейсель відрізняється від зубила різальною кромкою. Він призначений для вирубування вузьких канавок, шпонкових пазів. Крейцмейселі виготовляють з тих самих матеріалів, що й зубила. Загострювання зубил і крейцмейселів здійснюють на загострювальному  верстаті.
Слюсарний молоток – це інструмент для ударних робіт. Він має ударник і рукоятку. Молотки виготовляють двох типів з круглим та квадратним бойками. Основною характеристикою молотка є його маса.
Слюсарні молотки з круглим бойком виготовляють шести номерів. Молоток№1 масою 200 гр застосовують для інструментальних робіт. Молотки № 2 (400), № 3 (500),№ 4 (600) для слюсарних робіт, № 5 (800) і № 6(1000) застосовують рідко ( при ремонтних роботах).
Слюсарні молотки з квадратним бойком виготовляють восьми номерів № 1 (50), № 2 (100),№ 3(200) – для слюсарно інструментальних робіт. № 4(400), №5(500) і №6(600) для слюсарних робіт, згинання, рубання, клепання №7(800), №8(1000) застосовують рідко (при виконанні ремонтних робіт).
Для важких робіт застосовують молотки масою 4 – 16 кг, які називають кувалдами.
Лещата. При рубанні використовують міцні  й важки, поворотні й неповоротні лещата з паралельними губками, при важкій ковальній роботі  стільцеві, які прикріплюють на спеціальній тумбі.
При рубанні металу зубилом положення корпуса і ніг має забезпечити найбільшу стійкість працюючого при нанесенні удару.
Положення робочого при рубанні зубилом буде правильним, якщо його корпус виправлений і розміщений в півоберта до осі лещат, а ліва нога виставлена на півкроку вперед.
Зубило беруть в ліву руку за середню частину на відстанні 15 -20 мм від кінця ударної частини і сильно стискати в руці зубило не слід. Удари наносять правою рукою.
Молоток беруть правою рукою за рукоятку на відстані 15 – 30 мм від вільного кінця охоплюючи рукоятку чотирма пальцями і притискаючи до долоні, великий палець накладають на вказівний. Усі пальці залишаються в такому положенні при замахові та ударі. Цим способом тримають молоток при нанесенні кистьового удару без розтискання пальців.
Якість і продуктивність рубання залежить від характеру замаху та удару молотком. Удар може бути кистьовим, ліктьовим, плечовим.
При кистьовому ударі – замах молотком здійснюють лише за рахунок згинання кисті руки. При цьому кисть у зап’ясті згинають до відказу, розтиснувши злегка пальці крім великого та вказівного. Потім пальці стискають і наносять удар. Кистьовий удар застосовують при виконанні точних робіт, легкому рубанні, зрубуванні тонких шарів металу.
Наносячи ліктьовий удар руку згинають у лікті. При замаху діють пальці руки, які розтискають і стискають кисть і передпліччя. Щоб нанести сильний удар руку швидко розгинають. Цим ударом користуються при звичайному рубанні шару металу середньої товщини, або при прорубуванні пазів і канавок.
При плечовому ударі рука рухається в плечі. При цьому з великим замахом наносять максимальної сили удар з плеча. В цьому ударі беруть участь плече, передпліччя і кисть. Плечовим ударом  користуються при знятті товстого шару металу і обробленні великих поверхонь.
Сила удару має відповідати характеру роботи, а також масі молотка( чим важче молоток, тим сильніший удар), довжині рукоятки ( чим вона довша, тим сильніший удар), довжині руки працюючого ( чим довша рука і вище замах, тим сильніший удар).
При рубанні діють двома руками узгоджено, влучно наносять удари правою рукою переміщуючи зубило лівою рукою.
Під час рубання дивляться на різальну частину зубила, а не на бойок і слідкують за правильним положенням леза. Удари наносять по центру бойка сильно, впевнено і влучно. Цю навичку набувають після тренування.
Рубання ведуть на рівні губок лещат. Заготовку міцно затискають у лещатах так, щоб розмічальна лінія збігалася з рівнем губок.
Зубило встановлюють до краю заготовки, так щоб різальна кромка була на поверхні двох губок, а середина різальної кромки була на 2/3 довжини обрубаної. Кут нахилу зубила 45градусів. Лезо при цьому йде навкіс губок лещат і стружка злегка в’ється.





                               

Охорона праці під час рубання.
Виконуючи рубання, треба дотримуватись певних правил, основними з яких є такі:
1.Рубання треба виконувати справним і добре загостреним інструментом, бойок зубила або крейцмейселя не повинен бути деформованим.
2.Ручка молотка повинна бути розклинена в отворі молотка і не мати тріщин та задірок.
3.Рубати тверді та крихкі метали у захисних окулярах, на верстаку мають бути захисні екрани або огороджувальні сітки.
4.Громіздкі заготовки або деталі під час ремонту чи складання слід обробляти на місці.
Закріплення нового матеріалу.
1.Що таке рубання і його застосування.
2.Який інструмент застосовують при рубанні.
3.Які ви знаєте прийоми рубання металу.
4.Правила безпеки при рубанні.
Поточний інструктаж.
1.Контроль за діяльністю учнів.
2.Цільові обходи майстра:
а. Перевірка робочих місць учнів;
б. Перевірка правильності виконання трудових прийомів, операцій;
в. Правильність дотримання технічних умов;
г. Дотримування правил охорони праці.
3.Прийняття роботи.


                                             

Заключний інструктаж.
1.     Підведення підсумків роботи.
2.     Відмітити позитивні сторони і найбільш характерні недоліки допущенні в процесі виконання роботи, вказати їх причини.
3.     Повідомити і обґрунтувати оцінки учня.
4.     Прибрати робочі місця.
5.     Видати домашнє завдання.HHHHHHHH

6.     Прийняти робочі місця.

Немає коментарів:

Дописати коментар